رویکرد چابک به چه معناست؟ متدهای متفاوت+مقایسه آنها

2022-01-30 (2)
چابک

رویکرد چابک به چه معناست؟ متدهای متفاوت+مقایسه آنها

رویکرد چابک به چه معناست؟ چرا متد چابک را باید انتخاب کنیم؟ هرکدام از این متدها در کجا کاربرد دارند؟ این ها سوالاتی هستند که در این مقاله به آنها پاسخ می دهیم

همه ما شرایط متغیر را تجربه کرده ایم. ساعت ها و حتی ماه ها برنامه ریزی ، تلاش و هماهنگی اما ناگهان به موجب یک پیشامد ممکن است  همه چیزدچار تخلخل شود. حال اگر این فضا را در کسب و کار و کنار ده ها تیم و منابع و …تجربه کنیم، قطعا بازماندگان از رقبا هم خواهیم بود. اما راه حل موجود؟

یکی از این راه حل ها در عصر پرتلاطم کنونی متد چابک است. چابکی و پویایی موجود در نام این متد به این خاطر است که در این سبک، پروژه مدنظر را به بخش های کوچک تجزیه کرده تا هم مدیریت  جنبه های مختلف آن کاراتر شود هم امکان پایش و به روزرسانی آن بهتر انجام شود. لذا از آن به عنوان متدی تکرارشونده نیز یاد میکنند.

حال که با کلیت موضوع مقاله و همچنین متد چابک آشنا شدیم، اجازه دهید به معرفی رویکردها و متدهای مختلف از سبک مدیریت چابک بپردازیم و در نهایت به عنوان جمع بندی مقایسه از جهات مختلف بر روی این سبک ها را بیان کنیم.

1)متد اسکرام

شاید امروزه اسکرام را به عنوان یکی از پرکاربردترین متد رویکرد چابک به حساب بیاوریم. اصطلاح اسکرام اولین بار در سال 1986 و در مجله Business Harvard با عنوان “بازی تازه توسعه محصول جدید” مورد استفاده قرار گرفت.

اما در تعریفی جامع تر میتوان اشاره کرد اسکرام یک چارچوب فرایندی است که برای ساخت محصولات است  که به طور مکرر در حال توسعه می باشد. همانطور که گفته شد پویایی و بروزرسانی خاصیت روش های متداول متد چابک  همچون اسکرام است.

چارچوب اسکرام

در این روش برای هر برای هر محصول یک مالک محصول تعریف می شود و تیم های توسعه و توزیع محصول با سرپرستی او با هم همکاری میکنند تا عملکرد تیم به سمت پیشبرد هدف و محصول هدایت شود. در واقع پروژه را به چرخه های کوچکتر به نام اسپرینت تقسیم می کنند و هرکدام از این اسپرینت ها 2الی 4 هفته به طول می انجامد. با مطالعه مقاله برنامه ریزی اسپرینت در اسکرام اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

پس از دو اسپرینت ادامه فرایند با دریافت فیدبک و بازخورد از مصرف کننده محصول انجام می شود و این کار تا زمان ایجاد و توسعه محصولی بی نقص تکرار خواهد شد.

همکاری بین اعضا و تبادل آنها با یک دیگر امری بسیار مهم و ضروری در متد اسکرام به شمار می آید. یک رویداد روزانه مثلا stand_up meeting  که در آن همه اعضا گزارش ها  و موانع احتمالی در پیشرفت خود را بیان میکنند برای پیاده سازی و اجرای متد اسکرام بسیار مفید خواهد بود. مقاله در جلسات اسکرام چه می گذرد شما را با لایه های پنهان این جلسات آشنا می کند.

چارچوب اسکرام

2) متدولوژی XP

این متدولوژی از دیگر سبک های چابک توسعه نرم افزار به عنوان  روشی سبک و کم خطر و انعطاف پذیر محسوب میشود. Extream Programming  یا همان برنامه نویسی افراطی بر رضایت مشتری از طریق توسعه و بروزرسانی مداوم تمرکز دارد. این رویکرد نیز با توسعه و همکاری و مدیریت تیمی پیش می رود و مشابه SCRUM  چرخه های توسعه محصول کوتاه در این چارچوب نیز وجود دارد.

متد xp

هنگامی که تقاضای مشتری محصولمان متغیر است و یا پیشامد های محیطی که بر محصول و خدمت ما تاثیر گذارند اتفاق می افتند، این متد یک محیط بسیار کارآمد و اثر بخش را برای تیم ها و همچنین توسعه محصول فراهم می کند. متدولوژی XP بسیار مناسب برای تیم های کوچک است هنگامی که با نیازهایی مبهم و به شدت متغیر رو به رو می شوند.

حتی اگر تغییراتی در درخواست‌های مشتری در مراحل پیشرفته فرآیند توسعه ظاهر شود، XP به توسعه‌دهندگان انگیزه می‌دهد تا آنها را بپذیرند.

پروژه از طریق جمع آوری بازخورد در این چارچوب آزمایش می شود. از مراحل اولیه تا انتها فرایند، و با پیشرفت خروجی سیستم توسعه محصول اتفاق می افتد.

3)متد کانبان

ارائه کار به روشی سریع و کارا در قدم اول چالش بزرگی محسوب میشود. اما روش کانبان از دیگر متدهای چابک در اینجا به کمک ما می آید.

این متد یک فرایند افزایشی است که در آن شفافیت در توسعه محصول و نرم افزار جنبه اصلی محسوب می شود. کانبان  روشی است که به شما کمک می کند گردش کار را بهینه کنید و از ظرفیت کامل تیم خود استفاده کنید. به بیان دیگر، کانبان یک روش مدیریت بصری است که با ساده ‌سازی گردش کار بصری شما، بر بهبود فرایند متمرکز است.

روش کانبان یک سیستم کششی است – به این معنی که کار زمانی به سیستم وظیفه محول می شود که تیم ظرفیت لازم برای آن را داشته باشد، به جای اینکه وظایف از بالا محول شود.

اگرچه پذیرش فلسفه کانبان مهمترین گام است، اما شش روش اصلی وجود دارد که باید برای اجرای موفق کانبان رعایت کنید.

شیوه های اصلی روش کانبان

1)تجسم گردش کار

اولین و مهمترین اقدام درک جریان فعلی کار است – این کار با استفاده از یک تابلوی کانبان با کارت‌ها و ستون‌ها انجام می‌شود:  هر ستون نشان‌دهنده مرحله‌ای از گردش کار شما، و هر کارت نشان‌دهنده یک آیتم کاری است .معمولا سه ستون در یک صفحه کانبان ضروری  است: وظایف، کارهای در حال انجام و کارهای انجام شده.. هر آیتم در جریان از ابتدا تا انتها حرکت می کند. با مشاهده این فرآیند، می توانید به راحتی پیشرفت را ردیابی کرده و گلوگاه ها را در زمان واقعی شناسایی کنید.

تابلوی تجسم کار

2)محدود کردن کار در حال انجام (WIP)

از دست دادن تمرکز می تواند به طور جدی به عملکرد تیم شما آسیب برساند، با اعمال محدودیت برای WIP، تیم ها پیش از آن که فعالیت جدیدی را شروع کنند به تمرکز بر روی تسک قبلی می پردازند.

WIP

3)مدیریت جریان

با تجزیه و تحلیل کارایی  و عملکرد جریان، می توان هر مشکل را شناسایی کرد. هدف اصلی از اجرای کانبان ایجاد یک گردش کار روان با بهبود زمان های انجام و جلوگیری از تاخیر است. شما همیشه باید تلاش کنید تا فرآیند خود را کارآمدتر کنید.

مدیریت جریان

4)شفاف سازی خط و مشی ها

هر فرآیند باید به وضوح برای همه اعضای تیم تعریف، منتشر و تأیید شود: تا زمانی که افراد خود را موثر و مفید نبینند، انگیزه لازم را در انجام وظایف نخواهند داشت. وقتی همه از سیاست های صریح آگاه باشند، هر فرد می تواند پیشرفت هایی را پیشنهاد دهد که عملکرد مجموعه را بهبود می بخشد.

5)استفاده از حلقه های بازخورد و فیدبک

برای اینکه تغییر مثبت رخ دهد، جلسات منظم برای ارائه بازخورد برای همه تیم ها ضروری است. دفعات این جلسات متفاوت است، اما ایده این است که آنها منظم، در یک زمان ثابت هستند، و مستقیماً به اصل مطلب می رسند.

6)بهبود مشارکتی

کانبان به ارزیابی، تجزیه و تحلیل و بهبود مستمر نیاز دارد. هنگامی که تیم ها درک مشترکی از فرآیند داشته باشند، در هنگام بروز مشکل راحت ت به اجماع و روش حل می رسند. پس ایجاد فضایی مناسب برای این بهبود ها امری قابل توجه است.

4)متد اسکرام بان

همان طور که از نام این روش پیداست این متد ترکیبی از روشهای های اسکرام و کانبان می باشد. در واقع به شما کمک می‌کند تا انعطاف ‌پذیری پروژه را افزایش دهید، جریان کار را تسریع کرده و نتایج بیشتری را به سرعت به دست آورید.

اسکرام بان

قسمت اسکرام در اسکرام بان:

اسکرام بان با تجزیه پروژه به چرخه ها کوجکتر همچون اسکرام روند سازش با توجه به تعییرات پیشامده را محکم تر می سازد.در اسکرام بان نیز این چرخه ها همان اسپرینت ها و تکرار نامیده می شوند.

همچنین مثل چارچوب اسکرام با هرچرخه، لیستی که از اقدامات در کل پروژه  پیش بینی و تعیین شده بود را جلو می بریم اما دیگر از فرایندهایی نظیر دریافت فیدبک و دریافت بازخورد و جلسات روزانه اسکرام خبری نیست.

قسمت کانبان در اسکرام بان:

در اسکرام بان رویکرد گردش کار به صورت بصری برای پیشبرد و بهبود فرایند مورد نظر را به کار میگیریم .علاوه بر این، بخش اجرای محدودیت برای تعداد کارهای در حال انجام و تمرکز بر روی وظیفه ای واحد نیز در راستای اجرای چارچوب اسکرام بان قرار دارد و همچنین تجسم وظایف و تسک ها از طریق همان ستون های ذکر شده در متد کانبان اجرایی است.

در انتها و به عنوان جمع بندی میخواهیم مقایسه ای از این متدها داشته باشیم

xp کانبان اسکرام
هدف سازماندهی مردم برای تولید نرم افزار با کیفیت بالاتر و بهره وری بیشتر. برای کاهش موانعی که باعث می شود تحویل ما زمان بیشتری ببرد، کاهش دهند، نه اینکه قطعات ضروری فرآیند را حذف کنیم. استفاده از تیم های متقابل، خودسازمانده و توانمندی که تقسیم می کنند

کار آنها به چرخه های کاری کوتاه و متمرکز به نام Sprints

وضعیت فعلی این یک روش بسیار موثر برای برنامه نویسان دستوری کوچک است. اندازه تیم باید 5 نفر یا کمتر باشد. یکی از دلایلی که بسیاری از گروه‌ها Kanban را پیاده‌سازی می‌کنند این است که بفهمند چگونه می‌توانند خدمت را به طور مداوم ارائه دهند. Kanban، و همچنین بسیاری از روش‌ها/فرایندهای دیگر، اغلب توسط لایه مدیریت یا رهبری انتخاب و اجرا می‌شود و ارزش‌ها و اهداف به توسعه‌دهندگان یا سایر مشارکت‌کنندگان منفرد منتقل می‌شوند چارچوب اسکرام فقط برای پروژه های کوچک قابل استفاده است. با این حال، به راحتی می تواند

برای استفاده موثر در پروژه های بزرگ مقیاس بندی شده نیز مناسب باشد

ارزش ها

1. ارتباطات

2. سادگی

3. بازخورد

4. شجاعت

5. احترام گذاشتن

1. شفافیت

2. توافق

3. تعادل

4. احترام گذاشتن

5. درک

6. رهبری

7. همکاری

8. تمرکز بر مشتری

9. جریان

1. تمرکز

2. شجاعت

3. بازبودن

4. تعهد

5. احترام

اصول اصولی که پایه XP را تشکیل می‌دهند، مبتنی بر ارزش‌هایی هستند که توضیح داده شد و به منظور تقویت تصمیم‌گیری در پروژه توسعه سیستم هستند. در نظر گرفته شده است که اصول ملموس‌تر از ارزش‌ها باشد و در یک موقعیت عملی به آسانی به راهنمایی تبدیل شود.

1. با کاری که اکنون انجام می دهید شروع کنید

2. موافقت کنید که تغییرات تکاملی تدریجی را دنبال کنید

3. در ابتدا، به همه نقش‌ها، مسئولیت‌ها و عناوین شغلی احترام بگذارید.

1. راهنمای نقش ها

2. کنترل فرآیند تجربی

3. خود سازماندهی

4. همکاری

5. اولویت بندی مبتنی بر ارزش

نقش ها ردیاب، مشتری، برنامه نویس، مربی، مدیر، تستر. هر کسی می توان

(ممکن است همان مشتری باشد)

هیچ نقشی موجود نیست. برخی از تیم ها از یک مربی چابک کمک می گیرند.

 نقش های اصلی:

مالک محصول

اسکرام مستر

تیم اسکرام

نقش های غیر اصلی:

سهامداران

بدنه راهنمای اسکرام

فروشندگان

مالک اصلی محصول

Chief Scrum Master

معیارهای کلیدی زمان تکرار (2 هفته) زمان چرخه سرعت اسپرینت (2 هفته)
فعالیت ها

1. برنامه ریزی

2. مدیریت

3. طراحی

4. کد نویسی

5. آزمایش

1. To Do

2. توسعه

3. تست

4. انتشار

5. Done

1. شروع

2. برنامه ریزی و برآورد

3. اجرا

4. بررسی و نگاه به گذشته

5. انتشار

فلسفه تغییر درجه بالایی از نظم و انضباط توسعه دهنده همراه با مشارکت مداوم مشتری در طول مدت پروژه. تغییر در هر زمانی ممکن است اتفاق بیفتد. تیم ها باید تلاش کنند تا در طول دوی سرعت، تغییراتی در پیش بینی اسپرینت ایجاد نکنند. انجام این کار، یادگیری های پیرامون تخمین را به خطر می اندازد
آهنگ و ریتم تکرار جریان مداوم سرعت با طول ثابت منظم
روش انتشار در پایان تکرار. تحویل مستمر یا به صلاحدید تیم. در پایان هر اسپرینت در صورت تایید مالک محصول

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم 4 متدولوژی مختلف از رویکرد چابک را تعریف کنیم و به شرح جزئیات آن بپردازیم. با بررسی دقییق شرایط و تحلیل استراتژی ها متد مورد نظر را برگزینیم تا از پویایی آن استفاده کنیم. نکته مهم در این است که نباید یک متد را به عنوان مهم ترین و مفیدترین متد به حساب آوریم چرا که با توجه به مطالب گفته شده بازدهی و کارایی هر متد در فضا و بستر مناسب به حداکثر مقدار خود می رسد. تیم آکادمی روشمند با برگزاری دوره های آموزشی چابک برای شما و تیمتان و همچنین با ارائه مشاوره های فردی و سازمانی در مسیر پر تلاطم کسب و کار همراه شما است تا با بهره گیری از جامع ترین و مدرن ترین رویکردها، موفقیت خود و سازمان خود را محقق سازید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • نویسنده
  • قسمت
  • زبان
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه